Πέμπτη 26 Αυγούστου 2010

Ο Δήμος Κερκυραίων στο χάος της προχειρότητας και προτάσεις διεξόδου

Του Μάρκου Ψαρράκη  Μέλους της προσωρινής Ν.Ε. της Δημοκρατικής Αριστεράς

Η αναποτελεσματικότητα  στην λειτουργία του Δήμου δεν είναι απόρροια μόνο ενός ανδρός που παίζει το ρόλο του Δημάρχου, αλλά και μιας ομάδας ανθρώπων οι οποίοι ψηφίζονται και ξαναψηφίζονται, για να μάθουν πώς να διαχειρίζονται κάτι το οποίο δεν δείχνουν να αντιλαμβάνονται πως λειτουργεί.
Όταν έκανα κάποιες απεγνωσμένες προσπάθειες, λόγω κομματικής χρέωσης, να παρακολουθήσω το Δημοτικό Συμβούλιο Κερκυραίων διαπίστωσα ότι, αντί να συζητούνται τα προβλήματα των δημοτών και να υπάρχει ένας γόνιμος διάλογος, είχαμε μια παράσταση - καρικατούρα δημοτικού συμβουλίου με αντεγκλείσεις πεζοδρομίου και με καθορισμένη διάρκεια, την διάρκεια της αντοχής των δύσμοιρων δημοσιογράφων των καναλιών, που όταν έφευγαν, δια μαγείας άλλαζε το κλίμα και μετατρεπόταν το Δημοτικό συμβούλιο σε ένα χώρο ομαδικού μαζοχισμού και αγγαρείας.
Καταλήγουμε λοιπόν να έχουμε έναν  Δήμαρχο με μια ομάδα οι οποίοι δείχνουν να αδυνατούν να συνεργαστούν μεταξύ τους, γεγονός που διαφαίνεται και προς τα έξω.  Συγκεκριμένα η μεγάλη αδυναμία αυτής της δημοτικής αρχής αναδεικνύεται  στη ελλιπή διαχείριση θεμάτων, που αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών  αλλά και θέματα εναρμόνισης της παλαιάς πόλης  με τις επιταγές της UNESCO.
Η αδυναμίας υλοποίησης αποφάσεων από το Δήμο αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι  όταν ο κύριος Θεοδωρίδης, σύμβουλος του Δημάρχου, είχε κάνει μια παρουσία για το κυκλοφοριακό της παλαιάς πόλης στο ΤΕΕ και είχε αναφέρει μέτρα που θα μπορούσαν να παρθούν για την επίλυση του, με κάποια προς την σωστή κατεύθυνση μεν, αλλά χωρίς να παρέχουν ολοκληρωμένη λύση, δεν εφαρμόστηκαν.
Μέσα σε αυτά τα μέτρα ήταν η είσοδος και η παραμονή των τουριστικών λεωφορείων για μισή ώρα εντός της παλαιάς πόλης ακυρώνοντας με αυτό την όποια προσπάθεια "ρύθμισης".
Υπήρχαν δε γεγονότα που είχαν χαρακτηριστικά σουρεαλιστικής κατάστασης όπως:
 Οι πιο απλές επιταγές της UNESCO για την απόσταση των εμπορευμάτων από τις προθήκες των μαγαζιών κατέληξε σε κόντρα του Δημάρχου με τους καταστηματάρχες της παλαιάς πόλης, λες και η αναδουλειά τους θα αντιμετωπιζόταν με την "λογική της μεζούρας".
 Οι βλακώδεις κριτικές για τους ποδηλατοδρόμους , εγώ πιστεύω ότι καλώς έγιναν και καλώς δεν υποχώρησε ο Δήμαρχος, σίγουρα δημιουργεί προβλήματα στην κυκλοφορία, αλλά δείχνει ένα τρόπο ευ ζην που οφείλει η νέα δημοτική αρχή να τον σεβαστεί.
 Το μέγιστο των προβλημάτων στην Κέρκυρα είναι τα σκουπίδια τα οποία αποτελούν και το μέσο χαϊδέματος αυτιών και υποσχέσεων. Αυτοί οι ίδιοι  που αρθρογραφούν για κλείσιμο του ενεργού ΧΥΤΑ Τεμπλονίου ,τη μη λειτουργία του ΧΥΤΑ Λευκίμης και χωροθέτηση αυτών σε άλλες νέες γεωγραφικές τοποθεσίες, δεν μας λένε πως θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα μέχρι την δημιουργία τους. Θα πρέπει λοιπόν να περιμένουμε να γίνουν οι μελέτες, να γίνουν οι διαγωνισμοί να απαλλοτριωθούν οι χώροι, να τους κατασκευάσει ο εργολάβος και μέχρι τότε θα έχουμε την λειτουργία των ήδη υπαρχόντων παρανόμων χωματερών.  
Οι άξονες που θα πρέπει να κινηθεί η νέα Δημοτική αρχή θα πρέπει να είναι:
Αντιμετώπιση του μεγάλου χρέους του Δήμου. Μια προσέγγιση για αναζήτηση πόρων θα αποτελούσε  η εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων του Δήμου. Η μεταστέγαση κρατικών υπηρεσιών σε δημοτικά κτήρια θα απέφερε σημαντικά έσοδα στο Δήμο μέσω των δημοσίων δαπανών.
 Μελέτες για την χωροθέτηση ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ με κριτήρια αυστηρά περιβαλλοντολογικά και αποκατάσταση του ΧΥΤΑ Τεμπλονίου. Πρέπει να δούμε γιατί είναι επιβαρημένο το Τεμπλόνι και κυρίως γιατί δεν λειτουργεί ο ΧΥΤΑ Λευκίμης. Προσωπικά πιστεύω ότι θα πρέπει να εξετασθεί στη Λευκίμη η γεωλογική καταλληλότητα του υπεδάφους, υπάρχει θέμα και θα πρέπει να διερευνηθεί το γιατί δεν το λάβανε υπόψη .
 Επίλυση του κυκλοφοριακού. Η δημιουργία περιφερειακών πάρκιν με την παράλληλη συνεχόμενη λειτουργία μικρών δημοτικών λεωφορείων, έστω και μέσω ΣΔΙΤ , από τα περιφερειακά πάρκα προς την πόλη και η επιτρεπόμενη είσοδο των αμαξιών των μόνιμων κατοίκων με ειδική κάρτα. Στόχος στην παλαιά πόλη να μην κυκλοφορεί το καλοκαίρι κανένα όχημα πέρα από τα οχήματα τροφοδοσίας και έκτακτης ανάγκης.
 Οικονομική ανάπτυξη του Δήμου με το ΕΣΠΑ και τα ΣΔΙΤ με α) μεταφορά τεχνογνωσία και εμπειρίας από εταιρείες του ιδιωτικού τομέα σε στελέχη του Δήμου β) επάνδρωση από επιστήμονες υψηλού επιπέδου σε κατευθύνσεις καινοτόμες όπως πληροφορική ή περιβάλλον και ΑΠΕ. Ο στόχος του Δημάρχου θα έπρεπε να είναι η Επιχειρησιακή επάρκεια του Δήμου σε θέματα αιχμής. Επίσης θα πρέπει να γίνει η χρήση των ΑΕΠ στην παραγωγή ενέργειας υπέρ των κατοίκων του νησιού.
 Δημοκρατική λειτουργία του Δήμου. Θα πρέπει να αρχίζει να συζητιέται σοβαρά η δημιουργία δημοτικής τηλεόρασης σε πρώτη φάση μέσω internet η οποία θα μεταδίδει τα Δημοτικά Συμβούλια επίσης να χρησιμοποιηθεί το διαδίκτυο μέσω του e-vote για τοπικά δημοτικά δημοψηφίσματα όπως και η αντζέτα των συμβουλίων να ορίζεται από τους δημότες.
 Συγκερασμός Τουριστικής και αγροτικής ανάπτυξης με προβολή του Νησιού και των τοπικών προϊόντων μέσω της ονομασίας προέλευσης αλλά με παράλληλη ανάπτυξη του Αγροτοτουρισμού , βασικοί στόχοι θα είναι αφενός  η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και αφετέρου η τυποποίηση τοπικών προϊόντων και η προμήθεια με αυτά των τοπικών τουριστικών μονάδων.  
 Η Διοικητική λειτουργία του ενιαίου Δήμου έχει προβλήματα λόγω του ανάγλυφου του νησιού και έλλειψης οδικού δικτύου έτσι θα είναι εφικτή αυτή η ενιαία λειτουργία αν τα ήδη υπάρχοντα δημαρχία λειτουργήσουν σαν δορυφόροι-υπηρεσίες του κεντρικού Δήμου χρησιμοποιώντας το υπάρχον προσωπικό , το ίδιο θα πρέπει να ισχύσει και για τις ΔΕΥΑ οι οποίες είναι επιφορτισμένες πέρα από τις υδρομετρήσεις και την παρακολούθηση της λειτουργίας των αντλιοστασίων. Όλα αυτά φυσικά κάτω από μια ομπρέλα ενιαίας τεχνολογικής παρακολούθησης και διαχείρισης. Επίσης θα πρέπει να δημιουργηθούν προσωρινές διοικητικές δομές για να μπορέσουμε να έχουμε ομαλή, διοικητική και διαχειριστική, μετάβαση από τους 12 δήμους και τις 3 κοινότητες στον ένα μεγάλο Δήμο.
 Δημιουργία κοινωνικών δομών βοήθειας ικανές να αντιμετωπίσουν την κρίση η οποία θα ξεκινήσει μετά τον χειμώνα. Τέτοιες δομές είναι η οργάνωση συσσιτίων και η δημιουργία δημοτικών καταναλωτικών συνεταιρισμών για την προμήθεια τροφίμων και ειδών ένδυσης σε άπορες οικογένειες σε συνεργασία με φορείς όπως η Εκκλησία.
 Διάχυση του πολιτισμού στο λαό του νησιού με την δημιουργία καλλιτεχνικών χώρων είτε εικαστικών , είτε μουσικών αναδεικνύοντας τις μπάντες του νησιού σαν αποκλειστικό κερκυραϊκό πολιτιστικό προϊόν το οποίο είναι άρρηκτα δεμένο με την νεολαία του νησιού και που δυστυχώς βρίσκονται κάποιες από αυτές στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.
Συμπερασματικά ο  νέος Δήμαρχος δεν θα πρέπει να είναι μόνο πολύ ικανός χωρίς δουλείες σε  συμφέροντα και "κομματικές οδηγίες" αλλά να έχει κυρίως ένα επιτελείο νέων ικανών και έντιμων ανθρώπων ανεξαρτήτου κομματικής αφετηρία χωρίς να έχουν το άγχος της επανεκλογής και χωρίς να βλέπουν την συμμετοχή στα αυτοδιοικητικά σαν ισόβιο αξίωμα ή κομματική χρέωση αλλά σαν προσφορά στο τόπο τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: